Sunday, August 18, 2013

Allahu Musta3an !

Fuh. Penat balik dari kampung. Entry ni ana hajat nak tulis sebelum balik lagi. Tak berkesempatan. Allah tak izinkan. Jadi inilah masanya.

Mood raya masih tak habis lagi. Alhamdulillah. Dah sedikit tenang bile dah dapat result hekzem. InshaAllah kerjaya pilihan - kononnya - dapat dikecapi. Masih jauh perjalanan. Fuh. Rasa bahagia bercampur sedih. Di saat berdebar2 menanti result, seluruh dunia digemparkan dengan krisis di Mesir. Mood terus hilang nak ambil result. Mulalah mencari segala update tentang ikhwah akhowat di sana. Segala post tentang result buat tak tahu saja. Tak berhenti memikirkan tentang mereka yang berjuang di sana. Tetapi diri sendiri masih lena dan leka diulit selimut yang lembut dan toto yang empuk. Jahiliyah keliling pinggang. Berangan lebih. Semangat cakap nak tegakkan Islam sampai UA. Tapi amal macam biskut. Kejap ada kejap tak ada. Lembik.

Angka syahid sudah melebihi 2000. Seorang akh kata, "Kuota syurga semakin berkurang". Wallahu a'lam syurga ada kuota atau tidak. Tapi yang pastinya syurga itu eksklusif. Dan hanya orang2 yang hebat saja yang layak. Ikhwah akhowat Mesir adalah benchmark yang nyata yang kita boleh lihat sebagai requirement nak masuk syurga. Ala2 grade boundaries pulak. Eheh.

Ujian demi ujian menimpa mereka. Semestinya ada sebab mereka diuji sebegini. Mari kita tadabbur dua ayat berikut.

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?(Al-ankabut : 2) 

Pada saat itulah diuji orang-orang yang beriman, dan digoncangkan perasaan dan pendiriannya dengan goncangan yang amat dahsyat.(Al-Ahzab : 11)

Mereka diuji kerana mantapnya aqidah mereka yang seteguh karang. Kerana melangit tingginya keimanan mereka. Kerana kekhusyukan ibadah mereka. Dan pastinya ujian Allah ke atas mereka tidak lain tidak bukan untuk meninggikan lagi martabat mereka. Ujian Allah bak goncangan yang dahsyat dalam hati2 mereka untuk menguji keteguhan iman mereka. Peristiwa ini juga kalau kita lihat sepertimana keadaan Rasulullah SAW dan para sahabat sewaktu Perang Al-ahzab. Mereka diuji dengan ujian yang bukan calang2. Hati2 sahabat semuanya bagai digoncang kuat. Timbullah keraguan di hati mereka. Namun dgn iman mereka pada janji2 Allah dan Rasulullah, mereka teguhkan hati dan tidak berputus asa. Dan Allah memberikan pertolongan dari tentera2 malaikat. Subhanallah.

Hidup mulia atau mati syahid. Itulah cita2 seorang muslim. Yang sebenar. Dengan cita2 ini pastinya tiada lagi ketakutan di dalam diri menentang musuh2 Allah. Dgn cita2 ini, segala cita2 lain yang bersifat materi seperti tiada makna sama sekali. Percayalah bahawa musuh akan gerun kepada kita bilamana perjuangan kita berasaskan kepercayaan ini. Siapa tak takut nak berlawan dengan orang yang nak mati. Allahu akbar!

Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya.(Al-baqarah : 154)

ketahuilah bahawa mereka tak mati. Tapi hidup di sisi Allah. Tiada yang lebih indah kan daripada dapat berjumpa Allah. Kerana ghoyah kita hanya Allah. Bukan dunia. Bukan manusia. Bukan syurga.





Ayuh kita muhasabah diri. Sudah di tahap manakah kita dalam tarbiyah dan dakwah ini. Banyak mana komitmen dan kesungguhan kita dalam jalan ini? Bersediakah kita untuk menghadapi situasi seperti ini? Kerana percayalah jika kita masih kekal di jalan ini, bakal ada ujian yang sangat dahsyat menanti kita. Wallahu a'lam dalam bentuk apa yang Allah nak bagi. So kita kena bersedia dari sekarang lagi.

Silalah cakna terhadap masalah ummat. Krisis Mesir ini bukan masalah Mesir semata-mata. Bukan hanya perjuangan rakyat Mesir. Barangsiapa yang tidak ambil peduli nasib saudara mereka di mana-mana pun, mereka tak perlu nak mengaku saudara. Pergilah dirimu dengan dirimu sendiri. Memang hidup ini untuk hibur diri sendiri je. Uhuk. Emo jap.

Ayuh... teguhkan hati ! Kuatkan diri untuk mengorak langkah. Menuju Allah. Di jalan dakwah dan tarbiyah ini. Moga kita bersama para syuhada' di syurga nanti. Boleh sembang2 kat sana. Ewah. InshaAllah.

Moga Allah memberikan kemenangan kepada para mujahidin di Mesir. Moga Allah tempatkan mereka di kalangan para syuhada'. Moga Allah teguhkan hati mereka dan memberi istiqamah kepada mereka untuk terus bertahan. 







=.=
untuk hapdet tentang Mesir
silalah usha page 'Mesir Kini'
InshaAllah ini sumber yg paling istiqamah dan sahih
Kalau nak cari kat BH dgn Utusan je ...
memang sampai ke tua lah takkan tahu

Jom ramai2 tukar profile picture fb dgn gambar ni ~(=.= ~)



Jom kita doa untuk mereka di sana !
Jom qunut nazilah ! (boleh Google~)
Allahu musta3an !

No comments: