Thursday, November 22, 2012

Alienated


We’ve been alienated ! Ana alien. Antum alien. Ana percaya ramai yang sudah dialienkan.

“Why alien ? weirdo !” kata seorang mat sally.

Ana yakin mostly yang akan baca post ni orang-orang yang sudah ditegur oleh Dr. Tarbiyah kan. Kalau tak, tak ada masa la kan nak baca-baca blog islamik bagai. Uhuk2. Islamikkah blog ini. Wallahu a’lam. Orang lain on fb main fb, twitter, update status memanjang, main game online, tengok2 video kat KauTiub. Kita ? Post mesej2 dakwah kat fb, baca berita semasa saudara di Gaza, baca blog2 dakwah.

“Hish. Ni dah salah guna tenet ni bro. Tenet ni kan untuk kita berhibur. Janganlah kufur nikmat. Haha. Dakwah kat surau lah. Apa kat fb pulak !” kata mat2 bikers kat CC.

Pelikkah kita ? Berbezakah kita dengan orang lain ? Alienkah kita ? Oh tidak !! Aku sudah dialienisasikan ! Ya akhi, kita memang berbeza dan seperti alien or orang asing. Jadi, bersyukurlah ! Live with it ! Rasulullah SAW, heartthrobe kita ada bersabda,

Islam mula tersebar dalam keadaan dagang ( asing) , dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing. ( H.R. Muslim)



Dr. Tarbiyah telah menyuntik kita dengan ubat-ubatan yang telah menyebabkan ruh kita termutasi dan menjadi ruh yang lain. Tarbiyah’s symptoms pun dah mula kelihatan pada sifat dan perlakuan seharian kita. Antaranya ialah, mata sakit kalau tengok TV, tak boleh duduk diam, indakwahnia (penyakit baru tak boleh tidur malam memikirkan masalah ummah. Dahsyat !), terlebih riang, suka dengan bulatan, ketagih baca Al-Quran, telinga bengkak dengar perkara lagha, dan banyak lagi. Penat den nak sobut ni ha. Sangatlah dahsyat penangan ubat Dr. Tarbiyah nih.

Tamayyuz. Ya ! Itulah kita. Bermaksud berbeza. Ibarat batu kerikil yang dimasukkan ke dalam air. Ataupun ibarat laici dalam air laici. Eheh. Tak larut lah maksudnya. Ruh-ruh yang belum disentuh di luar sana kita katakan sebagai tamayyu’. Maksudnya dissolve. Kenapa kita tamayyuz dan mereka ni tamayyu’ ? Hang pikiaq la naa.


 layan~


=.=
Post ni pendek sebab tak ada idea
Yang penting, kita ni edisi spesial !
Allah dah pilih kita... bangga kan~

No comments: