Wednesday, October 12, 2016

La tai'asu!

"Abu. Aku rasa aku tak boleh teruskan lah dengan TnD ni. Tekanan kuat sangat. Study aku entah ke mana. Kawan-kawan aku semua pandang slek je kalau jumpa aku. Family aku asyik marah-marah je."

"So kau nak putus asa ke?"

"Entah lah Abu. Aku tertekan sangat."

*menangis teresak-esak*

"Kamil. Cuba kau ingat balik kau yang dulu macam mana. Hamba study, Quran tak pernah sentuh, solat hujung-hujung waktu, subuh raksasa, kapel, main game berjam-jam, midnight movie marathon sampai kau tidur je kat kelas. Aku pun macam tu jugak.

Lepas tu kita start kenal halaqah. Panjat bukit, tadabbur alam, halaqah setiap minggu, daurah sini daurah sana, cubaan tajmik beberapa kali. Pada waktu tu, rasa seperti dihidupkan semula dengan Islam. Barulah kita kenal dan faham Islam tu apa."

"Aku tahu, tapi..."

"Tapi apa? Takkan lah kau nak give up untuk benda yang beri kehidupan kepada kau. Allah dah bagi hidayah kat kau thru TnD ni. Dan alhamdulillah, Allah tsabatkan kita sampai sekarang. Dah 5 tahun dah Kamil. Allah sayang kat kita.

Ini nasihat aku. Kalau kau bersabar dalam perkara kebaikan, percayalah, kau tak rugi apa-apa pun.

Kau ada Allah. Kau ada Rasulullah saw. Lepas tu dunia akan datang dengan sendirinya. Tapi dengan syarat kita betul-betul itqan lah dalam semua benda yang kita usahakan."

"Jazakallahu khair Abu. Aku pun tak suka perasaan ni. Mungkin syaitan sedang membisik kat telinga aku ni. Audzubillah..."

"Alhamdulillah. Moga terus kuat akhi! Okay jom. Kita study sama-sama. Malam nanti lepas isya' kita pergi jumpa adik-adik baru. Tak sabar aku nak jumpa diorang. Nak share aku apa yang aku rasa sekarang ni kat diorang."

"InshaAllah. Siap!"





#muassis
#janganpernahputusasa
#innallahamaana

No comments: