Sunday, February 9, 2014

Redha Dari Siapa?


Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

Al-Baqarah, 2:120


Orang kafir tidak akan sekali-kali berpuas hati atau redha dengan kita, umat Islam selagimana mereka tidak mengikuti millah atau cara hidup mereka. Tak percaya? Mungkin ada yang akan berkata, "Ah Meng, Nicole, Brad Pitt tu baik je. Itu mungkin orang-orang Yahudi dengan Kristian dulu-dulu kot. Sekarang diorang mesti dah boleh bertolak ansur dengan kita. Takde hal do!" Salah sama sekali. Maknanya anda tidaklah beriman dengan ayat ini. Allah sebut 'Lan' yang bermaksud TIDAK AKAN redha sehingga kita, umat Islam mengikuti mereka. Dari cara berpakaian, tatacara perilaku kita, sehingga cara berfikir kita pun mereka cuba untuk pengaruhi.

Yang peliknya, umat Islam sekarang ana boleh kata sudahpun mencapai redha mereka-mereka ini. Tidak dapat disangkal lagi. Malah memang tak nampak beza dah umat sekarang dengan orang-orang Barat. Malah, mereka semakin berusaha mencari-cari redha musuh-musuh Islam, Yahudi dan Nasrani. Ironi makaroni i can say.


Sangat halus serangan pemikiran mereka. Tidak terlepas juga para daie daripada terus diserang dengan serangan-serangan ini. Bilamana daie itu mula malas untuk dakwah, malas untuk buat tarbiyyah. Di saat mana tanggungjawab lain semakin bertambah, seperti melanjutkan pelajaran, naik pangkat, berkahwin, mendapat cahaya mata dan sebagainya tarbiyah semakin diabaikan. Maka ketahuilah, anda sudahpun membiarkan diri anda terus diserang dan ditekan oleh sistem manusia yang jahil dan jijik ini. Dan eventually tanpa kita sedari, semangat jihad kita semakin meluntur. Amal kita semakin kurang ruhnya. Dan sebagainya. Sangat bahaya.

Saat tarbiyah kita berkurangan. Saat dakwah kita melemah. Sedarlah bahawa gerakan musuh-musuh kita di luar sana tak pernah penat dan berputus asa menyerang hati-hati saudara-saudara kita yang lain yang masih belum mendapat sentuhan tarbiyah. Zalimlah kita yang dah dapat pun tarbiyah itu tapi kita tak buat kerja kita.

Ada seorang akh memberi satu analogi. "Antum gosok gigi tak? Nanti lepas antum dah kahwin, antum gosok gigi lagi tak? Ke antum gosok gigi zaujah antum je. Antum tak payah gosok gigi dah. Kalau dah dapat anak nanti, antum akan gosok gigi tak? Still kan? Antum akan still gosok gigi."

Maksudnya, tarbiyah itulah core business kita. Despite other responsibilities that we have or get from time to time, tarbiyah is still our core business. No matter what happens, tarbiyah is always our core business. Speaking pulak. Haha.

Marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya tsabatkan kita di atas jalan dakwah dan tarbiyah ini. Dan juga sentiasa memberikan kita hidayah untuk terus meningkatkan diri dari masa ke masa. Tidak gunalah kita berusrah, bertarbiyah, tapi tidak meningkatkan kapasiti kita. 


Usrah itu sepatutnya melahirkan orang yang berfikir.
-Ustaz A






=.=
Allahu ghayatuna ! 
(~ =.=)~