Saturday, November 30, 2013

Pelik tapi benar

Setelah agak lama berkecimpung dalam dunia dakwah dan tarbiyah. Eh, tak lah lama sangat tapi boleh lah. I've found many interesting personas. Dari dulu sehingga sekarang, orang yang digelar ikhwah tak pernah gagal mengejutkan dan mengagumkan ana. 

Pelik tapi benar

Mungkin itu lah phrase yang tepat. Perangai pelik itu wajib bagi seseorang ikhwah. Ana rasa pasti ramai yang akan bersetuju dengan ana *gelak keji* Pelik tapi hakikatnya indah. Bukan sekadar pelik bermain-main bersenda gurau. Walaupun ada sikit-sikit. Boleh dimaafkan. Tapi tahap pelik mereka-mereka ini semua sampai kehebatan mereka pun tidak boleh disangkal lagi kepelikannya. Hahah.

Uhuk uhuk

Ana kagum dengan beberapa ikhwah yang apabila mereka berkata-kata, nescaya terbakarlah semangat, baju dan hati semua orang. Terpancar di wajah mereka dan dapat didengar daripada kata-kata mereka himmah yang tinggi dan irodah yang kuat dalam melaksanakan tugas Syahadatul Haq mereka. Dan mereka tak pernah kedekut dan kering daripada membasahkan hati-hati kami. 

Golongan kedua yang Allah takdirkan ana bertemu dengan mereka ialah keyboardwarriors yang tak pernah gagal menyedarkan diri ini tatkala hampir futur atau rasa kecewa. Sungguh tiada kebetulan. Tulisan mereka yang ana baca selalunya tepat dengan situasi ana masa tu. Fuhh *pengsan* Dan yang paling ana jeles, bukan pandai tulis je. Cakap pun mantap. Nak jadi macam antum !



Tambahan pula. Ceyh. Ramai juga ikhwah yang ana tengok mereka punya titik tolak lambat tapi hammasahnya melebihi orang lain. Ini memang salute habis. Malu rasa. Tapi, alhamdulillah, sedikit sebanyak bagi push kat diri yang gemuk ni. Malas 

T_T

Banyak lagi ikhwah yang ana dah jumpa. Semua ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Dan ana percaya ana dan antum pun ada kelebihan itu. Dan benarlah kata Rasulullah SAW dalam hadithnya yang fofular...


 Manusia adalah seperti logam. Baiknya sewaktu jahiliyah, bailah juga sewaktu Islam. Sekiranya mereka faham.
Logam-logam ini melengkapkan antara satu sama lain. 
Dan ana pasti orang-orang yang ana jumpa tak lain hanyalah mereka yang faham. Faham tugas mereka. Tak pernah berhenti dan menyerah untuk menyentuh hati-hati di luar sana. Dan juga hati ini yang sering dahagakan tarbiyah dari Allah. Dan mereka Allah turunkan untuk mentarbiyah ana kerana setiap logam melengkapi antara satu sama lain :)















=.=

betapa powernya muayashah

ianya menghangatkan ukhuwah
menambah kesefahaman fikrah
dan juga benda-benda tambahan
yang hanya boleh didapati time muayashah

belum cuba belum tahu..hehe
(~ =.=)~


-Ruh Baru-