Friday, July 27, 2012

Entropy

Huhh...
Assalamu3alaikum saudara2 pembaca
Sihat ? Alhamdulillah . Ingatlah kesihatan tu datangnya daripada Allah so bersyukurlah. Bagaimana ? Pastinya dengan melaksanakan perintahNya dan menjauhi laranganNya setiap masa dan detik (jawapan buku teks sikit =.= )

Awkward sikit ana rase sbb dah lame sangat dah ni x post kat blog nih  *__*


Futurkah ana ? Arghhh...Tidak !! InshaAllah tak . Mungkin sebab ana busy sikit sekarang ni . Dalam 'transition state' dari first year ke seken year dan dari adik2 ke abang2 . Kerja bertambah2 . 'Kerja' . Plus beberapa kecelaruan yang lain2 yang timbul. Tapi alhamdulillah tertangan dengan bergayanya . Hehe  =.=

Owh . Berkenaan tajuk di atas. Ana baru belajar bende ni dalam Kimia. Hoho . Menarik2 . Tibe2 terbit idea analogi yang menarik dalam minda ni . Muahahaha (gelak EVIL = every villain is lemon) . Okay . Pengaruh span kuning masih kuat .

Entropy change states that the more disorder the particles in a system are, the higher the entropy energy. Lebih kurang camtu lah kot yang ana faham. Maksudnya semakin berselerak partikel2, semakin tinggi lah benda alah Entropy nih . Heh . Fuhh . So kalau benda tu solid, entropy rendah. Once dia cair menjadi air, entropy energy bertambah sbb arrangement of particles tak tersusun macam dalam solid. Jarak antara partikel2 pun semakin jauh. Tatkala (amboi bahasa) air tu boil, dia jadi gas. Semakin berselerak lah partikel2 tersebut. So entropy paling tinggi in gas state. (maaf bahasa nasi ambeng sikit~)
Analoginya ialah..... jeng 3x

"Cepatlah !! aku nak gi buka nih ~" kata orang yang qawiy berpuasa dalam bulan Ramadhan (qawiy kah ? memang lah puasa.....ok mengarut)

Kfinethanx . Hoho . Kalau kita tengok dalam kehidupan kita, semakin tidak terurus urusan kita, semakin lah stres kan. Nampak dak . Haa . Dalam dakwah juga sangat perlu kepada strategi yang teratur dan haibat . Barulah tak stres dan futur . Anda akan merasa lebih kool dan kacak berbanding orang2 lain . Astaghfirullah . Takabur pulak . Ish3 . Nyah kau takabur !

Imam Hasan Al-Banna menggariskan tiga marhalah sesebuah gerakan iaitu... Iman yang mendalam, strategi yang tersusun, dan amal yang berterusan. Haa . Nampak tak permainannya. Permainan dakwah. Hehe.

Tanpa strategi yang mantap, even kalau kita bersemangat melakukan tugas kita dan percaya gila2 yang kita boleh pun, benda tak akan menjadi. Serabut. Maka pada masa inilah makhluk Entropy dan Futur yang akan bermaharajalela . Muohohoho (ok pelik).

Stategi da3wah memanglah rumit dan memeningkan dan memecahkan kepala. Tetapi setelah menTnT ayat ni , rasa lega dan bersemangat semula...


"....Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu...."
(Al-Baqarah : 185)



Percayalah bahawa jalan inilah jalan yang benar.
Jalan khalifah sepertimana yang Allah mahukan hamba2-Nya ikuti.
Jalan yang menuju Allah.
Walaupun jalan ni 'sumpah panjang' dan 'tidak ditaburi bunga ros' bak kata orang2,
tapi percayalah, dengan niat yang ikhlas dan murni kerana Allah SWT dan mengharapkan keredhaanNya,
penghujungnya pasti indah dan memuaskan.
Yakinilah jalan ini.
Islam pasti menang !
Itu janji Allah .
Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji.





=.=

Okay...sekarang sudah bermula fasa baru dalam kehidupan ana
Banyak challenge, rintangan, mehnah dan perkara2 sewaktu dgnnya...
Barulah diri ini merasa apa yang abang2 selama ini rasa
Hoho~
Ambik kau anamuzakkar
Tapi inshaAllah kepenatan, kelelahan, dan ke'balikdantidurlambat'an will pay off
Doakan ana thabat


SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN MUBARAK  !!
^____^

2 comments:

Akhi. said...

"....Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu...."
(Al-Baqarah : 185)

=')

anamuzakkar =.= said...

Allah tersangat2 sweet ;)