Wednesday, May 16, 2012

reversible reaction

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Moga2 antum mendapat RAHMAT dan BARAKAH dari Nya
Aaamiiinn...


Semalam dah post. Hari ni post lagi. Ini die tindak balas kebosanan di rumah. Hehe. Astaghfirullah. Tajdid niat ya bakal ahli qubur, anamuzakkar. InshaAllah lillahi ta'ala. Mardhatillah.


Tajuk kali ini agak 'chemistry' sikit. Hmmm. Jangan pengsan. Tak perlu pun. Bunuh diri je. Hahaha. Jangan jugak. Tak cium bau syurga. Baik mati syahid. Aseef melencong. 


What is the meaning of a reversible reaction? 
Answer scheme : A reversible reaction is a reaction when a reactant is converted into a product and vice versa through different process and condition (Disediakan oleh anamuzakkar =.= )


Tindak balas ada yang reversible. Contohnya.....(x igt)...cari sendirilah. Dalam proses itu, tenaga ataupun kata orang Jawa, energy yang cukup diperlukan supaya tindakbalas itu boleh berlaku. Yang cukup ye. Energy yang diperlukan tinggi. High amount of energy (bagi org Jawa yg membaca). Kinetic energy zarah2 akan meningkat. Frequency of collision and the effective collision between particles increase. Akhirnya, jadilah produk yang kita mahukan.


"So, what's ur point anamuzakkar ? Don't waste my time ." kata orang yang mahu dikenali tapi malu =..=


Sabarlah ! Eeiii. Aku pukul kang. Oopss. Aseef lagi. Untuk menjawab soklan orang yang malu di atas, mungkin potongan ayat Allah SWT ini ada kaitan. Aku rase lah. Dengan hati  ^^


"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri."(Al-Ra'd : 11)


Biasa dengar kan ayat ni ? Cukup jelas untuk difahami.
Manusia berubah. Manusia boleh berubah. It all starts in yourself. 


Reaction yang dibebelkan dia atas ialah PERUBAHAN.
Ianya reversible. Manusia boleh jadi BAIK dan boleh jadi JAHAT.
Tetapi dengan adanya energy, iaitu USAHA.


Mata ini telah melihat banyak rakan dan sahabat yang berubah dengan dahsyatnya. Masha Allah. Aku bersyukur sekali dengan Allah SWT. Sahabat2 yang aku sayangi telah diberikan hidayah. Kalau sem lepas, ceramah elak2. Alasan nak study. Tapi sekarang, dialah antara yang paling semangat pergi usrah dan berdakwah. Allahu Akbar. Terharu sementara~ 
:')  menangis kegembiraan ...sob3


Mata ini juga telah melihat beberapa rakan yang berubah ke arah jahiliyyah. Mereka semakin hanyut. Tapi diri ini hanya mampu menegur2 kecil sahaja. Sedih rasanya. 
:'(  menangis dengan penuh harapan kepada Allah.


Aku sering berdoa agar Allah berikan petunjukNya kepada rakan2ku yang masih terperangkap dalam jahiliyyah. Berilah initiation step untuk diorang ubah diri diorang, ya Allah !


Begitulah manusia. Kadang kita terlupa dan terleka. Nama pun manusia, insan. Asal perkataan nisyan. Lupa. Iman kita turun naik. Hati kita pun berbolak-balik. 
Jadi, jaga iman, jaga diri. Berhati-hati di jalan raya. Ingatlah orang tersayang  :P


Wallahul 'Alim  a'lam !~ chow dulu 





2 comments:

Inspector Saahab said...

kelas hang, dah bela penyu skang. keh keh

nice one. variasi dalam menulis. pasni bole masuk geografi, kajian tempatan sume ye :)
keh keh

Anonymous said...

kelas kau jah..