Friday, October 28, 2011

nukilan pertama

alhamdulillah
aku sudah mula menulis blog semula
aku dah lame x menulis ni. tengok org lain menulis. so nk jugak menulis blog.
aku bersyukur setelah memasuki kehidupan kolej di INTEC ini, aku telah menemui ramai orang yang baik2. roommate baik n caring, classmate yg fun, lecturer yg bertimbang rasa, senior2 yg sering menolong aku dlm setiap persoalan yg aku ajukan. alhamdulillah. Allah memang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang pada hambaNya yang lemah ini. di sini, aku belajar banyak perkara dan banyak perkara yang selama ini aku tidak tahu dan tidak sedar. mungkin sebab aku tidak pernah menetap di asrama dan dalam komuniti yang seperti sekarang ini di kolej Cendana. aku dapat rakan2 yang sgt fun dan supportive. aku rasa aku sangat dihargai dan disukai. bukan maksud untuk riak. tetapi aku rase seolah-olah mereka family aku. di sini juga aku mula rajin solat berjemaah dan berusrah. alhamdulillah Allah telah membuka hati aku.

study kt kolej ni memang susah. aku ingatkan seperti sekolah menengah. tetapi lebih dari itu. mase first test aku rase mcm dah okay tp 2nd test tidaklah seperti yang dijangka. down sekejap mase tu. tapi pada masa itu aku sedar dan bertanya kepada diri. aku belajar dan hidup ini hanya untuk exam dan test je ke? ke sebab lain? aku pun mula muhasabah diri. aku teringat ape yang telah diterangkan oleh ustaz dan senior2 dalam usrah. mereka sering bertanya. kamu hidup atas tujuan apa? ngape Allah ciptakan kamu? kamu belajar untuk ape? exam? keje bagus? hidup mewah?

aku pun mula mencari jawapan kepada persoalan itu walaupun aku sudah tahu jawapannya. jawapannya ialah ibadah dan menjadi khalifah. namun, aku masih tidak faham kenapa aku masih belum dapat merasainya. setelah itu, aku mulai faham bahawa segala yang aku buat dalam hidup di dunia ini untuk tujuan yang sama, iaitu ibadah dan khalifah. semua kemewahan, kepandaian, keselesaan yang dikurniakan oleh Allah itu dikatakan sebagai alat untuk aku mencapai 2 tujuan hidup tersebut. kini, aku lebih mengerti apakah tujuan hidup aku. Wallahu A'alam~

setakat itu sahaja dahulu penulisan aku ini. diri ini sedang berjinak-jinak dalam bidang ini. hati ini tergerak untuk menulis. mungkin sebab ingin menyampaikan kepada org lain dan peringatan untuk diri sendiri yang sering lupa. memang benar manusia mudah lupa. rakan2 dan senior pun menjadi pendorong dalam penulisan blog ini.

sekian, wassalamualaikum wbt

3 comments:

Anonymous said...

selamt buat blog baru.. :)
knpa x cakap ko down masa 2nd test..
kitorg akan sentiasa mmbantu

anamuzakkar =.= said...

jzkk papa

Muhammad PeacemakerIslam said...

Tahniah3..teruskan perjuangan...
amin was right,if you have problems,
we always by your side trying the best to help..
insyaAllah..
~Allah always have time to listen,only we take less to be grateful..believing,Allah always by your side..