Tuesday, March 26, 2013

Stesen Berikutnya


Tung tung

Stesen berikutnya, Baitul Muslim.
Next station, Baitul Muslim.

Sila awasi langkah anda.
Please mind your step.

Baru-baru ini ana terbaca post2 dan komen2 yang berbaur Baitul Muslim oleh hadek2 ana. Agak terpaku seketika. Ternganga. Actually, dalam liqa' pun tiba-tiba je cerita pasal nak kawen. Haih. Pening memikirnya. Eheh.

Tapi, kalau nak difikir-fikir. Itu normal la kan ? Ke tak ? Mungkin ana rase normal sebab pernah melalui zaman sebegitu. Ops. Pengakuan berani. Kita mana boleh menipu hati kita. Tapi, persoalannya betul ke semua itu pure urusan hati ? Ke nafsu ?

Teng teng teng

Setelah melalui zaman-zaman darah muda sebegitu, baru ku perasan. Sangat jauhlah ana untuk ke tangga seterusnya. Ini firasat diri sendiri. Rasulullah SAW pernah bersabda, "Istafti qalbak!", mintalah fatwa pada hatimu. Dan hatiku berkata tidak. Kau budak hingusan lagi. Lek lu, muda lagi.

Nanges. Insaf.

Individu muslim tangga pertama. Baitul muslim tangga kedua. So, base kene mantap lah. Kalau belum mantap, sila pergi gym tarbiyah banyak2. Haha. Ada orang akan cakap, IM sampai bile pun x akan settle. Hurmm. Betul juga. Tapi tapi tapi... Syarat minima menjadi seorang IM pun kita dah settle ke ?

Kita cek sama-sama ye.

First, kefahaman Ad-deen kita. Sudah mantapkah Islam kita? Iman kita? Ihsan kita ? Saya rasa belum  *menyorok bawah katil*

Second, carta hati kita. Allah dan Rasulullah SAW dah menjuarai carta hati kita ke ? Di mana Allah dan Rasulullah SAW dalam hati kita? Ibu bapa kita pula? Sudah cukup solehkah kita kepada ibu bapa kita? Adik beradik kita? Gaduh je memanjang. Even sekarang ni pun banyak lagi hak-hak mereka yang tak dapat kita laksanakan. Sudah cukup meresapkah cinta kita kepada semua yang di atas dalam hati kita ? So, mana pulak nak sumbat satu lagi cinta dalam hati kita ?

Third, dakwah dan tarbiyah. Jalan ini bak kata orang-orang tidak ditaburi bunga dan dihamparkan dengan tilam-tilam empuk. Jalan ini berduri, berapi-api, penuh dengan raksasa bernama Mehnah dan dinasour bernama Tribulasi. Jujur, kadang terasa ingin berhenti di sini sahaja. Tapi, hello! Baru ujian dakwah time study. Nanti, dah kerja, kawen, ada anak. Nak sarapan pagi (baca : futur) sepanjang hidup ke ? Hakikatnya, kita belum pun berkenalan mesra dengan raksasa Mehnah dakwah ini. Sebab apa? Sebab baru sedikit kerja kita. Baru bertatih-tatih lagi. Sudah bersediakah untuk bertemu segala mak nenek dinasour Tribulasi akan datang? Time kerja, time kawen. Anak-anak lagi. Kita dalam proses melahirkan IM-IM di muka bumi ini. 

Banyak cerita ikhwah dan akhowat kecundang dalam dakwah dek kena smack down dengan Mehnah dan Tribulasi ini. Walaupun mereka sangat lincah dalam jalan ini di waktu muda-mudinya.

Gulp.

Jujur ana takuti perkara-perkara di atas. Dan ana memang tak bersedia lagi. Banyak lagi tak settle ni. Ana takut curang dengan tunang ana, Dakwah dan Tarbiyah. Hehe.

Masalah ana... suka tengok BM.. cair~ haha


Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka.
(Al-Hadid, 57:16)

Benarkah kita sudah secara khusyuk mengingati Allah ? Atau kita masih sempat lena dengan dunia yang menimpa kita ? Koyak. Rabak.

Ada orang cakap. Kalau nak tengok orang tu tak berubah lepas kawen. Means fikrah tak terganggu. Tengok apa yang die borakkan atau post kat fb ke twitter ke blog ke. Kalau memanjang tulis pasal kawen je.....  o..O





=.=
post ini mungkin agak cliche
post ini ditulis di pertengahan semangat study
post ini mungkin tidak disangka-sangka (tajuknye)
Individu Muslim.. yosh !!

1 comment:

ENCIK MUSAB said...

Tapi ana rasa, nta dah layak dah akhi.

ihiks