Saturday, October 6, 2012

Tarbiyah Mothertounge :P

anak melayu
anak cina
anak india
anak jawa
anak klate
anak ganu
anak siam

assalamu3alaikum
alhamdulillah
innal hamdulillah
alhamdulillahi nasta'inuhu wanastaghfiruh
wana'uzubillahi kin shururi anfusina
wa min sayyi'ati a'malina
man yahidihillahu fala mudhillalah
waman yudhlilhu fala hadiyalah
ashhadu an la ilaha illallah
waashhadu anna muhammadan 'abduhu wa rasuluh

ana sihat . x perlu tanya . eh .  (abaikan....)

Berkaitan intro yang menarik di atas.. heheh . Ana tertarik untuk membawa anda semua kepada realiti yang menakjubkan dan mengujakan. Sila jerit pelan "Yaaay!!" . Kthanxbai .

Realiti di mana kita semua lalui. Sedar tak sedar. Dan heran tak heran. Kita dah pandai cakap bahasa yang kita tuturkan sekarang ni dengan mudahnya dan tanpa rasa pelik dan perlu cek2 grammar betul ke salah. Ewah. Ana terlihat adik2 kecil ber'kecek klate' dan ana tergelak. Bukan gelak sebab apa ye. I'm not being a statist here. Uhuk2. Maaf ikhwah kelantan. Ana uhibbukum fillah :P
Ana terngadah setelah terhantuk dek belon yang berterbangan. Ok mengarut. Heran. Macam mane lah ye adik tu boleh kecek klate sementara diri ini yang sudah beberapa tahun bermuayashah denge ore klate dop panda kecek. Fasih. Fluent. Vocab mantap. Apa lagi. Band 9 lah. Eceh. Dan tak ade pun rase malu tapi mahu kecek walaupun bersama budak2 keyell. Hohoh! Sebab apa ? Sebab ikut mak ayah lah. Dah gerak lidah pun sama. Body language sewaktu mendendangkan bahasa ibunda pun sama. Dapat bayangkan tak ? Eheh. Bunyi pun sejibik.

Haa. Ini yang kita nakkan sebenarnya wahai ikhwati fillah. Tarbiyah mothertounge adalah salah satu tarbiyah yang osem dalam era bumi pencakar langit ni. Hoh. Tarbiyah yang dilaksanakan sejak kita kecil lagi. Tarbiyah sejak usia Ding Dang, Tora dan Nini coklat celup lagi (nostalgia~). Bahkan awal lagi sebenarnya. Sejak usia Drypers, Pureen, dan PetPet lagi. Hoyeah~ Kita dah jadi terbiasa dengan bahasa yang ibu bapa kita selalu tuturkan sewaktu berkomunikasi dengan kita. Alah bisa tegal biasa lah katakan.

Tarbiyah sejak kecil umpama 'meraut buluh biarlah dari rebungnya' atau 'anak2 seperti kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya' . Kita tahu dan yakin dengan perumpamaan ni. Kalau kita tanya mane2 budak kecil kt shopping mall, mesti die cakap "Mak ayah cakap kite tak boleh cakap ngan org yg kite tak kenal". Nampak tak ? Peranan dan pengaruh mak ayah. Anak2 akan mendengar cakap walaupun kdg2 akan bermogok main atau bermogok lapar or worse memberontak. Hiishh rimas . Heh.

Mereka dengan senang menerima sesuatu fikrah. Contohnya, fikrah berjaya hekzem, berjaya di dunia. Fikrah hormat ibu bapa, selamat azab neraka. Berjaya akhirat.

But yet we see nowadays such tarbiyah does not work anymore. This is because they cannot see and start to question why do they to do those things especially when they are all grown up. For example, performing solah. If the parents do not give the right tarbiyah on solah, they will never understand what solah is for.

For me, by building the core IMs and then BMs, such tarbiyah can be done as it is the best way to ensure that the fikrah we have and we hold on to can be passed on the our future generations continuously.

Satu lagi perkara yang ana sedar. Tahap tarbiyah seseorang tidak bergantung kepada berapa lama orang tu ikut tarbiyah. Tetapi sejauh mana seseorang itu yakin dengan fikrah yang dibawa, iaitu fikrah islamiyah. Biah atau suasana juga memainkan peranan. Jadi, dalam keluarga, ibu bapa lah yang memainkan peranan mewujudkan biah itu. Agar tarbiyah berhasil dan mantap.





=.=
mixed feelings
mixed language
lots of work
Yosh !!!

No comments: